mandag 17. september 2012

Sekkskifte

NEWBAGMEANSHAPPINESS-GUILTY: Livet er bra når det finnes en ny fotobæregreie som gjør alt så mye enklere. Det er også rimeligere enn den Nikkor  500 mm f\4 som er montert på det Nikon D200-huset . (Foto: Lowepro) 

Av og til tenker jeg at jeg kan forstå visse av mine kvinnelige venner og deres fascinerende argumentasjon for at hvordan mye av det dagligdagse kan løses med et par nye sko. Ei jeg jobba sammen med for noen år sia, isolerte faktisk golvet i leiligheta med sko som ble stappet ned i et hull i gangen. Ikke spør meg hvordan hu fikk tak i dem, men smæshy så 'a ut.

De få gangene jeg kan la meg overbevise at skogærningene er inne på noe, skjer når jeg finner en ny fotobæregreie, som løser et problem jeg ikke alltid husker at jeg hadde før jeg fant akkurat den greia. Konsekvensen er at jeg til tider har flere bagger enn man skulle tro var mulig, og jeg gleder omgjevnadene med sjokksalg og sjokkgivekk av bagger som skal henrulle.

Gode grunner
Denne gangen er det en Lowepro Flipside 500 AW Professional Camera Backpack som er den heldig utvalgte. Men jeg har også en god grunn denne gangen: Jeg veit utfordringen som må løses. Jeg trenger en større sekk enn den jeg har for denne langturen, siden jeg både skal ha med et reserve-hus og begge mine lange objektiver. Det må også egne seg for å tråkke rundt i så forskjellige miljøer som bygater, sentralasiatisk jungel og gruskledde ungfjell. Det skal være sikkert og komfortabelt. Foreløpig skårer Flipside-serien til Lowepro best, fra den lille knipser-modellen Flipside 100 opp til 500. For en som ofte beskyldes for å tenke sikkerhet så langt at man sikkert bruker både belte og bukseseler er det en attest.


Jeg har også eid den mindre utgaven Flipside 400, som jeg solgte fordi den blei for liten og upraktisk for bruken jeg hadde tiltenkt den. Jeg byttet den den ut med den omlag like store, men mer reisevennlige med moderate mengder utstyr, Think Tank Shapeshifter. Sammenligningen mellom 500 og 400-modellen er illustrert med dette bildet, som jeg hentet fra en test i et australsk fotomagasin på nett.


For det lille ekstra
Flipside 500 ble introdusert som en prøvemodell for pressen den gang mange fra snøfyllte vinterland dro til Canada for å gå på ski - tror det var i 2010 i Vancouver. Den ble introdusert som allminnelig modell denne våren, og jeg tenkte at den var for diger når jeg så den. Inntil jeg denne sommeren og nå i høst fikk to oppdrag som viste at Shapeshifteren kunne bli for liten. Uttrykket "it grows on you" er helt eksakt.

Her er en intro til Flipside 500. Fra mitt ståsted gjelder fortsatt at alle Flipsidene har et design som er meget sikkert mot tjueri på grunn av at de vendes inn mot ryggen. De er også mindre utsatt for dritt og slitasje, fordi du ikke trenger å legge dem ned i støv og gjørme når du skal ha tilgang til noe - du bare svirrer den rundt livet. Ytterlommen i fronten har plass til en hendig pc eller et nettbrett, og kan gis en lett sikring med en reisehengelås.

En del av beslutningen var denne ikke spesielt godt skrevne rapporten hos The Phoblographer. Størrelsen skulle passe mine godt bulky 1,80 om lag sånn passe deromkring.

Plassvurdering og alternativer:
For ordens skyld så sjekket jeg noen alternativer før jeg valgte denne løsningen:

Think Tank Shapeshifter 
43.0 x 14.0 x 29.0 cm - 17,5 L
- eier denne, bra til basis oppdragsutstyr, krever eget bæreutstyr i tillegg

Lowepro Flipside 400:
27 X 15 X 42.5 cm - 17,2 L
- har eid denne, Shapeshifteren gjør samme jobb bedre for meg

Lowepro Flipside 500:
28 X 18.5 X 48 cm -  24,86 L
- Har akkurat den ekstra kapasiteten jeg trenger

Lowepro Dryzone 200:  
30.5 X 15 X 43 cm - 19,6 L
- Tøff og vanntett, og skrekkelig dyr, stor og tung til å være marginalt større enn Shapeshifteren.

Kjøp norsk!
Som vanlig er når det kommer til bagger og slikt er det lite eller ingenting å spare på å ikke kjøpe det i Norge. Kongeriket er fyllt opp av reisende, og ta det fra en som forbruker reisegear - ikke fotobagger - i et bankende kjør: Kjøp kofferter og bagger her. Landet er billigere enn mange hevder. Jeg kjøpte Flipside 500 hos cdon.no.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar