søndag 21. oktober 2012

Dragebukta i regn og skodde

DRAGEBUKTA: Halong Bay betyr bukta der dragene kommer ned. Her er morraladningen av djunker fyllte med turister på vei ut til dryppsteinsgrotter og dets like.
Et avbrekk fra hektiske Hanoi gikk med til å sjekke ut verdensarvstedet Ha Long Bay.
Bra sted, svalt og fint med god tilgang på fersk sjømat. Fant et ok hotel med et snodig trådløsnett, og nøt noen dager med ok arbeidsforhold med avbrekk der jeg så på folk og natur i området.
STOR HAVN: Halong Bay er en av mange byer ved utløpet av Rødeelva, og er innerst i Tonkin-bukta. Skipstrafikken er med andre ord heftig - men for et naturbakteppe.
Djunke-cruise er det store opplegget i Halong Bay, og man kan ta alt fra enkle lunsj-cruise til cruise over flere dager, der man seiler rundt mellom de fantastiske formasjonene, ser på unik natur og besøker dryppsteinsgrotter og naturparker.

HØLJE: Tropisk regn med torden og avbrekke med yr - det jager til og med de som er kledd for det i ly.
Så ikke med meg - jeg hadde dessverre litt for mye jobb på tapetet. Dessuten tror jeg at det er en en fordel å være flere med på et slikt opplegg. Alle åpninger for å kunne ombestemme meg, kom imdlertid av at jeg sjekket værmeldingen. Dette var ikke det været som jeg ønsket å oppholde meg på sjøen i over flere dager i ukjent farvann.

HØY AKTIVITET: Båttrafikken går på kryss og tvers selv om hovedstrømmen ut er djunkene her.

Men jeg kommer gjerne tilbake til Halong Bay, gjerne med flere på laget.



SOM PERLER PÅ EN SNOR: Ved solnedgang kommer djunkene i stim tilbake til turistkaia.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar