lørdag 6. oktober 2012

Ikke så veldig harde valg

KOMPAKT TIL HVERDAGS: En kompakt bag som rommer det meste for å jobbe eller for å vandre - Think Tank Change Up er sannsynligvis den mest allsidige bag'en jeg har prøvd for slike formål: Kamera, backup, notisblokk, diktafon, Tab med tilbehør, mellommåltidsknekkebrød - og fortsatt plass til overs. For eksempel til et magebelte med hemper som er skjult inne i bagen ...

Jeg har vært inne på at jeg allerede har sikret meg en riktigere fotoryggsekk til formålet. Den har ankommet, og så langt ser den ut til å fylle rollen. Eller; jeg vil klare å fylle den, men med litt ekstra plass å fylle.

Maksimal pakking
Når det kommer til utstyr som skal med., å blir det maksimal pakking, siden jeg må dekke alle jobb-behov for fire måneder, og kanskje rekker en frihelg innimellom. Så her blir både 300 mm og 10,5 mm med, samt objektivene i mellom, telekonverter, filtere og blits og alt det der.

En liten bakgrunn for valgene som må tas, er denne gjennomgangen av hvordan Choosing Lenses: When to Use Which Lens and Why. God gjennomgang med gode bilder.

Det ser ut til at jeg faktisk ikke får tilbake 14-24 mm-objektivet fra service før turen. På den ene siden blir 20 mm litt i minste laget, men når jeg ser hva en superflink fotograf som Drea får til med sitt 20 mm primærobjektiv, kan jeg ikke være dårligere. Jeg liker uansett faste objektiver foran zoom-objektiver, så jeg overlever nok.

Vandrende avbildningssenter
Det andre kiloet jeg sparer meg for, er at jeg ikke tar med meg batterigrep til D800-kameraet, men prioriterer å ta med D300 som DSLR-backup.

Jeg har heldigvis et bra dagligkamera, Nikon 1 J1 med to objektiver som dekker 10 - 110 mm (27 - 292 mm i 135-format). Sammen med backup- og dressjakkekamera, et Panasonic Lumix DMC-TZ20 (har GPS og severdighetsliste, hvor kult er det?), og mobiltelefonene er man uansett et vandrende avbildingssenter.

Fatter forøvrig ikke hvorfor sikkerhetsfaget gjør at folk beskylder meg for å gå med belte og bukseseler. Det holder da med et belte - bare det er riktig belte. For mer aktiv jobbing bruker jeg et beltebasert system som er effektivt, men som gir et inntrykk som minner om en dårlig stappet batman-uniform med et utstyrsbelte fra før Morgan Freeman fikk designet noe bedre. Men nå er jeg blitt så erfaren at komfy går foran stil nesten uansett, så slik er nå det.

En hverdagslig sak
På plass på reisemålene går dagligkameraet Nikon 1 J1 i en Think Tank Change Up-bagen. Den har god plass til annet også, som mobiler (Android og Windows Phone), diktafon og Samsung Galaxy Tab-nettbrett. Samt nødvendigheter som vann, desinfeksjonsgele, solkrem og knekkebrødmellommåltid.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar