lørdag 13. oktober 2012

Hello Bangkok...

MANGFOLDET: Kveldsbildet gir et hint av Bangkok.

...my old friend, I come to visit you again...

Temmelig fritt etter Simon and Garfunkel der, men det er en åpenbar  likhet. Det er få steder som er så enkel å komme til - og reise videre fra - enn Bangkok i Thailand. Selv har jeg brukt byen flere ganger tidligere som nav for reiser videre, både til resten av sentral og Øst-Asia, og til Stillehavet og Oseania.

Og det er ikke til å komme forbi at det er en loddrett hyggelig by å besøke. Thaiene er blant de tre hyggeligste folka jeg har møtt (de to andre er Khmerer og Kiwier), og Bangkok er en pulserende fargerik dypt medrivende malstrøm av farger, folk, smak og lukter.

Akklimatisering

Jeg legger gjerne inn en overnatting eller to her for å akklimatisere meg og redusere jetlaggen når jeg skifter 10-12 tidssoner i en reise. 

Dette er også strengt tatt startpunktet for selve reiseprosjektet, men det skal ei drøy ukes "sidesprang" til før jeg drar videre til det ordinære prosjektmålet New Zealand. 

SUKHUMVIT ROAD: Som alle sentrale gater i Bangkok er det handel som er liv og livsstil.
Denne gangen har jeg valgt et hotell vest i Sukhumvit. Jeg har sett bydelen fra luftbanen BTS som går langs Sukhumvit Road, og etter en tabbe forrige gang jeg bestilte hotell i Bangkok, var jeg fast bestemt å finne et hotell som lå nært en BTS eller MTS (t-bane).

Oppgradert

Jeg aner ikke helt hvordan jeg gjør det, men denne gangen klarte jeg å prate med resepsjonisten så lenge om hva som er lurt å se i Bangkok når man har sett mye før, at jeg fikk oppgradert rommet til en liten leilighet. Noe som innebærer to rom med kjøkken, bad, trådløst Internett og walk-in-closet . Helt OK til 320 kroner natta.

Dagene her skal gå med til å oppsummere hvordan jeg ligger an, følge opp noen saker som jeg ikke fikk lukket helt før jeg dro, og pakke om litt. I tillegg er det noen småting som skal kjøpes, som jeg veit at jeg bare får tak i her i Bangkok.

Og til uka går turen østover.

MALSTRØMMEN: Gateliv i Bangkok er et rykende kaos av folk og biler. tuk-tuk, handel, farger og lukter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar